Kosmos News

επιθέσεις

Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα πλήττουν τα λιμάνια της Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένου του Πειραιά

Οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, που ξεκίνησαν στα τέλη Νοεμβρίου 2023, έχουν προκαλέσει πρωτοφανή αναστάτωση στις αλυσίδες εφοδιασμού της Ευρώπης. Περισσότερο από το 90% των πλοίων μεταφοράς containers στις γραμμές Ασίας-Ευρώπης αναγκάζονται πλέον να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αντί να διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Αυτή η αλλαγή δρομολογίων έχει οδηγήσει σε πρωτοφανή συμφόρηση στα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων γύρω από τη δυτική Μεσόγειο, όπως το Αλχεθίρας, η Βαρκελώνη και η Ταγγέρη. Τα λιμάνια αυτά φτάνουν στα όρια της χωρητικότητάς τους, με αποτέλεσμα οι αποθήκες να υπερπληρώνονται και τα πλοία να αναμένουν για ελλιμενισμό σε αγκυροβόλια ανοικτής θάλασσας.

Η Maersk και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προειδοποιήσει για αυξημένο “φρακάρισμα” στα λιμάνια, καθώς δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον αυξημένο όγκο εμπορευμάτων. Η συμφόρηση στα λιμάνια και οι αλλαγές στις δρομολογήσεις έχουν αυξήσει τον χρόνο παράδοσης και το κόστος για τα εμπορεύματα που μεταφέρονται μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Επιπτώσεις στον Πειραιά

Ο Πειραιάς, το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, αναμένεται να δει πτώση φορτίων έως και 30% ως αποτέλεσμα των αλλαγών στις δρομολογήσεις. Οι ναυτιλιακές γραμμές CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Line και Orient Overseas Container Line έχουν ακυρώσει τα τριήμερα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, ο οποίος λειτουργούσε ως ενδιάμεσος σταθμός για τη Βόρεια Ευρώπη.

Η Maersk και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επίσης αλλάξει δρομολόγιο προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, παρακάμπτοντας πλέον τον Πειραιά. Η είσοδος στο κέντρο της Μεσογείου προσθέτει επιπλέον ημέρες στην ήδη μεγαλύτερη διαδρομή, με αποτέλεσμα ο Πειραιάς να χάνει σημαντικό όγκο εμπορευμάτων.

Συνέπειες για την ευρωπαϊκή οικονομία

Η συμφόρηση στα λιμάνια και οι αυξημένες τιμές μεταφοράς αναμένεται να οδηγήσουν σε αυξημένο κόστος αποθεμάτων για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών για τους καταναλωτές και σε προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για κλάδους όπως η παραγωγή και η λιανική πώληση.

Επιπλέον, η έλλειψη εξαρτημάτων που προκαλείται από τις καθυστερήσεις στα λιμάνια μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την παραγωγή και να οδηγήσει σε καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων.

Η ακριβής διάρκεια της αναστάτωσης στις αλυσίδες εφοδιασμού της Ευρώπης παραμένει αβέβαιη. Η ύφεση των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η επαναλειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ για την εμπορική ναυτιλία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση της συμφόρησης στα λιμάνια της Μεσογείου.

Ωστόσο, η επιστροφή στις προ του Νοεμβρίου 2023 ροές εμπορευμάτων ενδέχεται να μην είναι άμεση. Πολλοί παράγοντες, όπως η ραγδαία αύξηση της ζήτησης για αγαθά μετά την πανδημία COVID-19, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού στα λιμάνια και οι γεωπολιτικές εντάσεις, μπορεί να συνεχίσουν να ασκούν πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού.

Πιθανές λύσεις:

  • Επένδυση σε υποδομές: Η αύξηση της χωρητικότητας και της αποδοτικότητας των λιμανιών της Μεσογείου θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της αυξημένης ζήτησης.
  • Βελτίωση της συνδεσιμότητας: Η ανάπτυξη εναλλακτικών διαδρομών μεταφοράς, όπως σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις, θα μπορούσε να μειώσει την εξάρτηση από τη θαλάσσια μεταφορά.
  • Ψηφιακός μετασχηματισμός: Η υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων για την εφοδιαστική αλυσίδα θα μπορούσε να βελτιώσει την ορατότητα και την αποτελεσματικότητα των ροών εμπορευμάτων.

Ειδικά για τον Πειραιά:

  • Ευκαιρίες για εναλλακτικά δρομολόγια: Ο Πειραιάς θα μπορούσε να προσελκύσει ναυτιλιακές γραμμές που αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές προς/από τη Βόρεια Ευρώπη, αξιοποιώντας τη γεωγραφική του θέση και τις υπάρχουσες υποδομές.
  • Ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας: Η βελτίωση των σιδηροδρομικών και οδικών συνδέσεων με τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη θα μπορούσε να καταστήσει τον Πειραιά ελκυστικό κόμβο για εμπορευματικές ροές.
  • Επένδυση σε πράσινες τεχνολογίες: Η υιοθέτηση πράσινων πρακτικών και η στροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη θα μπορούσε να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του Πειραιά σε μακροπρόθεσμη βάση.

Η αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα λιμάνια της Μεσογείου και ο Πειραιάς απαιτεί συνεργασία μεταξύ κυβερνήσεων, λιμενικών αρχών, ναυτιλιακών εταιρειών και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων. Η υλοποίηση λύσεων που βασίζονται σε επενδύσεις, ψηφιακό μετασχηματισμό και βελτιστοποίηση των υποδομών μπορεί να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων και την ανθεκτικότητα του ευρωπαϊκού εμπορίου στο μέλλον.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

 

*Το περιεχόμενο που παρουσιάζεται σε αυτό το κείμενο εστιάζει αποκλειστικά στην ενημέρωση και ανάλυση των τρέχουσων εξελίξεων στις αγορές. Σε καμία περίπτωση δεν δύναται να θεωρηθεί ως επενδυτική συμβουλή ή προτροπή για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρηματοοικονομικού προϊόντος.